Bogdan Ghiu - Idei despre televiziune [de la criticatac.ro]

Adăugat la 02 decembrie 2010
Trimite pe: Yahoo

Bogdan Ghiu ne propune, în mai puţin de 30 de minute, o istorie a televiziunii din România. Povestea reface istoria trăită de cercetător: de la obiect manipulat (în 1989), la subiect al imaginii de televiziune (1990-1995), în fine, la subiect narcisic şi cinic al media (2005-2010). Deşi pleacă de la întrebarea "Se poate face presă prin televiziune?", Bogdan Ghiu nu oferă un răspuns în clar. Dă însă multe indicii despre ceea ce lipseşte din televiziunile româneşti: jurnalismul însuşi! Vine cu explicaţii care se sprijină pe câteva concepte seducătoare: televiziunea încarnată, telepitecul, telepitecapitalismul. Şi îndeamnă la acţiune!


Avem acum, pe piaţa de televiziune, pe de-o parte presa manipulată (TVR), în continuare influentă în spaţiul rural asupra unor consumatori captivi şi în continuare ţintă a orgoliilor guvernanţilor. Din 1990 încoace, TVR a ratat să fie o televiziune publică, pentru că a fost în permanenţă de stat. De cealaltă parte se află media privată, care face non-jurnalism, fiind complet tributară unei logici comerciale, de piaţă. În aparenţă diferite, dar identice în modul de funcţionare, toate canalele media private fac politica afacerilor, adică politici de business, şi ignoră, astăzi complet, jurnalismul, care este inutil şi incomod din perspectivă comercială.
Bogan Ghiu conchide că e nevoie de un serviciu public de televiziune (cu sau fără stat), care să producă imagini, contrainformaţii, fără rigori de vânzări. Pentru că televiziunea de stat e ca şi inexistentă, iar cea privată nu oferă servicii publice. Miza neefectuată, în opinia analistului rămâne informaţia publică. Informaţia publică, distinctă faţă de informaţia de stat! Ce putem face acum este să încercăm să devenim subiecţi politici ai imaginii de televiziune, a imaginii de media. "Cred că am sărit prea repede în cinismul celui care manipulează, se vinde ca imagine şi că această devenire-imagine a noastră, a tuturor ne costă, pentru că de fapt nu mai avem nici un impact asupra propriei noaste istorii. Când eşti doar semn, când eşti doar imagine, când îţi doreşti să fii doar imagine, devii spectral."

 

Idei principale, citate semnificative


I. Ochiul de sticlă, aici

- Revoluţia televizată a românilor este şi un simbol al unei eliberări bruşte către imagine pentru poporul român

- Televiziunea rămâne în centrul luptelor de putere din spaţiu public românesc.

- Primele luni din 1990 au permis revelaţia manipulării. A fost intervalul în care se putea face saltul de la statutul de obiect de televiziune (doar filmat, privit de alţii) la cel de subiect de televiziune (cum se face / ce se face cu televiziunea).

- "Astăzi am ajuns să încarnăm stereotipurile, modelele, modele vehiculate de obicei de televiziune."

- "Imaginea a ajuns să nu mai conteze." Contează imaginile economice, scanările, transvizibilul. "Noi putem fi măsuraţi, iar imaginile cu noi înşine nu mai contează."

II. Evul media, aici

- Între 1990 şi 1995 a fost singura perioadă în care s-a manifestat (chiar dacă parţial) subiectul politic al televiziunii, prin contestarea permanentă, prin problematizarea conţinuturilor televiziunii unice.

- Odată cu apariţia ProTV (în 1995), începe să se formeze piaţa de televiziune şi apare logica de afaceri a televiziunii. În primii ani de după 1995, media (televiziunea) încă mai făcea presă, pentru a prelua astfel din publicul TVR, care privea televiziunea ca vehicul de jurnalism, drept canal de difuzare a unor servicii publice.

- Cu timpul, televiziunea devine comerţ strict: televiziunea este un sos care trebuie să ne ţină în faţa ecranului între două calupuri de publicitate. "Noi vindem timp de creier uman disponibil", spunea fost PDG TF1.

- O mai bună înţelegere a stadiului actual al televiziunii din România poate veni din cercetarea începuturilor presei scrise de secol XIX.

- Fluxul de bani se întâlneşte în SEMN, în actul semiotic, cu fluxul de dorinţe/pulsiuni ale mulţimii (capitalism libidinal, capitalism pulsional)

- Generaţia de piaţă (generaţia PRO) s-a născut odată cu dispariţia memoriei publice

III. Telepitecapitalism, aici

- Dacă în 1995-2005 media privată mai făcea şi presă (informaţie, jurnalism), acum nu mai face decât afaceri.

TELEPITEC = "maimuţa de televizor care suntem toţi", acela care priveşte în oglinda TV şi imită

Ne conformăm normei de imagine pentru a ajunge să ne vedem (să ne recunoaştem) (ca) la televizor. Privind la TV ca într-o oglindă, nu vrem să vedem la televizor ceva diferit de noi şi pentru asta ne modificăm pe noi înşine astfel încât să semănăm cu imaginea dată de TV.

TELEPITECAPITALISM = un regim politic, cel mai economic regim de guvernare, guvernarea semiotică, un mod de a guverna prin fluxuri de imagine

"Fluxul de imagini împiedică imaginea, acea imagine cu efect de informaţie."

La min 7.35
Televiziunile comerciale se deosebesc între ele doar prin siglă, prin culoarea mobilierului; pentru că, de fapt, ajungând să se copieze, pentru că trebuie să se copieze, pentru că "ce nu fac eu va face competitorul meu", ele ajung să fie unul şi acelaşi canal general de televiziune, cu diferenţe coloristice sau de siglă. De asta se şi poate ca, la nivel de personal mediatic - să spunem aşa, starurile, aşa zisele staruri de televiziune - fidelizările să fie foarte rare. ... Este posibilă această circulaţie şi pentru că de fapt avem de-a face cu un canal unic, tipologic, cu o televizie unică.

Între 09.45 - 10.08
Cred că am sărit prea repede în cinismul celui care manipulează, se vinde ca imagine şi că această devenire-imagine a noastră, a tuturor ne costă, pentru că de fapt nu mai avem nici un impact asupra propriei noaste istorii. Când eşti doar semn, când eşti doar imagine, când îţi doreşti să fii doar imagine, devii spectral.

 

Ce m-a uns pe suflet

"Generaţia de piaţă (generaţia PRO) s-a născut odată cu dispariţia memoriei publice

"Imaginea a ajuns să nu mai conteze. ... Noi putem fi măsuraţi, iar imaginile cu noi înşine nu mai contează."

"Când eşti doar semn, când eşti doar imagine, când îţi doreşti să fii doar imagine, devii spectral."

Despre feţe-de-mase

- Andreea Esca ar trebui să se pensioneze de la ProTV.
- Adrian Sârbu este singurul om din România care ştie să gândească media tradiţională, clasică, televiziunea.

 
Bogdan Ghiu - Idei despre televiziune [de la criticatac.ro]

Cele mai noi feţe


Răsvan Radu

Răsvan Radu

director general Unicredit Ţiriac Bank
PRO
2
CONTRA
4
Mişu Negriţoiu

Mişu Negriţoiu

director general ING Bank România
PRO
3
CONTRA
3
Florin Talpeş

Florin Talpeş

preşedinte Softwin
PRO
8
CONTRA
3

Cele mai noi comentarii

prea mult spus despre un text pentru un cantec... »
Si ar fi contat?... »
ambalaj... »
Autentificare:
Username:
Password:
Nu ai cont? Inregistreaza-te