Gigi Becali - cu ce se hrăneşte vampirul de reputaţie

Adăugat la 12 august 2010
Trimite pe: Yahoo

Omul-simbol trăieşte de la ardent, la decorativ. La foştii sportivi se vede cel mai bine! Devin cu relativă uşurinţă repere semnificative pentru mase mari de oameni, pentru că succesul este clar definit şi din start cedat comunităţii (imn, culori, drapel etc). În plus, oamenii au nevoie de simboluri şi le creează din "nimic", adică din speranţe, refulări, ambiţii şi frustrări cel mai adesea inconştiente.


ARDERE Odată creat, simbolul devine o puternică resursă de energie. Un fel de combustibil nuclear, a cărui ardere pune în mişcare mecanisme sociale de mare anvergură. Când Hagi trăgea după el echipa naţională şi emula restul grupului o făcea pentru că motorul intern al simbolului care era funcţiona din plin: tot mai încrezător, cu fiecare nouă speranţă pusă în el, dădea randament chiar dincolo de datele biologice şi psihologice ale omului Gheorghe Hagi, dincolo de talentul sau abilităţile tehnice ale fotbalistului: îţi mai aduci aminte meciul cu Ungaria, în 1999? Şi zecile de mii de oameni de pe străzi?

Sunt stări de graţie, momente fulgurante în care omul-simbol atrage asupră-şi energii supraumane, pentru că cei din public convieţuiesc un timp prin simbol, adică prin el.

ÎNJUMĂTĂŢIRE Spre deosebire de metalele grele, oamenii-simbol au durata de înjumătăţire cu mult mai mică. În sport, mai ales, forţa simbolului e dată de permanenţa performanţei şi este, deci, drastic limitată în timp: 5-10-20 de ani, în cazurile cele mai fericite. Un Florin Radu Răducioiu a ars rapid, un Marius Lăcătuş a rezistat mai mult. Actul unic care a creat simbolul Helmuth Duckadam - patru penalty-uri apărate succesiv într-o finală de Cupa Campionilor - s-a desfăşurat pe durata a mai puţin de 10 minute.

Situaţiile sunt diferite de la caz la caz. Ivan Patzaichin a terminat o serie de calificare în cadrul Jocurilor Olimpice de la Munchen, în 1972, cu pagaia ruptă, pentru a câştiga apoi finala de 1.000 de metri, la kaiac-canoe. În 2008, echipa feminină de gimnastică a câştigat medalia de bronz la Beijing, numai pentru că Anamaria Tămîrjan a concurat cu fisură la femur. Acestea sunt repere care nu se uită şi a căror forţă dinamică în plan social se menţine, chiar şi după ce protagonistul iese din scenă.

Sunt însă destul de rare situaţiile în care omul-simbol într-un domeniu reuşeşte să se reinventeze (să se îmbogăţească, în termeni de fizică nucleară) pentru a deveni în faţa celorlalţi un simbol de capacitate comparabilă. Ion Ţiriac e exemplul rar. Ilie Năstase e cazul comun.

DECORATIV În fine, cele mai multe dintre simboluri sfârşesc prin a-şi pierde complet forţa magică de mobilizare populară. Oamenii-simbol de odinioară devin simple imagini decorative, mărci ale unor vremuri rememorate drept glorioase, dar astăzi mai degrabă penibile, aşa cum stânjenitoare ne apar, dincolo de vremea lor, orice entuziasm necontrolat şi toate emoţiile cu adevărat sincere.
Cornel Dinu, la Dinamo, este un exemplu. Anghel Iordănescu, în PSD şi în Parlament, este încă unul.
În această fază terminală, nici măcar omul care a prilejuit şi a fost suport al simbolului azi defunct nu mai este în drept să-l invoce. Cu atât mai dezagreabil este să vezi cum negustori fără trecut şi fără viitor preiau pe bandă rulantă asemenea simboluri, delicate precum sufletele celor care le-au animat.
Vampiri de reputaţie, asemenea infractori ai spiritului trăiesc din resturile de bună-credinţă a publicului, între ruinele tot mai decrepite ale succeselor celorlalţi. E cazul lui Gigi Becali, în cavoul numit Steaua Bucureşti.

 
Gigi Becali - cu ce se hrăneşte vampirul de reputaţie
Sursa foto: 1

Cele mai noi feţe


Răsvan Radu

Răsvan Radu

director general Unicredit Ţiriac Bank
PRO
2
CONTRA
4
Mişu Negriţoiu

Mişu Negriţoiu

director general ING Bank România
PRO
3
CONTRA
3
Florin Talpeş

Florin Talpeş

preşedinte Softwin
PRO
8
CONTRA
3

Cele mai noi comentarii

prea mult spus despre un text pentru un cantec... »
Si ar fi contat?... »
ambalaj... »
Autentificare:
Username:
Password:
Nu ai cont? Inregistreaza-te